Jak ovlivňuje vaše učení se typ zkušebních otázek, pokud jej znáte předem?
Třetí otázka byla sjednocující, typ zkušebních otázek většinou učení neovlivňuje, názory jsou spíše k obtížnosti: ústní zkoušení je považováno za nejtěžší ("na ústní zkoušení se učím více"), testy za nejlehčí ("před testem se moc neučím"), písemné testy mají své výhody ("na písemku se dá napsat tahák"). Zkoušení je považováno za donucovací pomůcku k učení ("já se jinak neučím, jenom když bude test či zkoušení").
Jeden respondent (3. ročník) ale uvádí: "Chci rozumět látce. Otázky si předem ani nezjišťuji. Odpovědi a, b, c většinou napovídají, ale pokud jsou špatně formulované či hodně podobné, pak matou. Nestrukturované otázky jsou lepší, ale musí být dobře formulované. Např. 'Co víš o...' je moc rozsáhlé. Osobně se mi vymstilo, že jsem vynechal či nestihl napsat podle mě nepodstatné detaily."
Jak byste vy osobně vyložil obrat: být schopen použít/aplikovat to, co jsem se naučil?
V odpovědi na čtvrtou otázku se často objevuje slovo praxe a zautomatizování ("dokázat to použít v praxi", "když jsem schopen některé věci ze školy použít třeba při soutěžích v TV nebo i v praktickém životě", "pamatovat si to nejen tu hodinu, kdy to potřebuji", "mít to tak zažité, že to použijete téměř automaticky"), jde o souvislosti ("vědět, k čemu to je, ne mít nabiflovaná holá fakta"), kterých se ale nemusí dostávat ("Znalosti naučené ve škole jsou většinou jinde neaplikovatelné, pouze při přijímačkách, maturách, znalostních soutěžích").
Jak byste vy osobně charakterizoval rozdíl mezi aktivním učením a pasivním učením?
V poslední odpovědi byl rozdíl mezi aktivním a pasivním učením obvykle charakterizován příkladem z obou skupin. Vyučování ve škole bylo uváděno jako typický případ pasivního učení, do protikladu bylo dáváno v několika obměnách "když mě daná látka zajímá", "naschvál se učím, vyhledávám", "doplňování informací jinde", "mám motivaci".
Někdo ale pojmy obrací: "Aktivní učení je ve škole. Pasivní učení je když člověk odjede např. do Velké Británie a chce se učit jazyk, tak aniž by se moc učil, tak to prostředí a okolí tomu samo napomůže." (3. ročník)
Synonymum pro aktivní je zájem, synonymum pro pasivní je nezájem = škola.
Žádné komentáře:
Okomentovat