Cigareta

Jerome Klapka Jerome, 1889

V reálném životě je cigareta zpravidla znakem mimořádně uhlazeného a neškodného jedince. Hýří s ní mladí křesťané; je nevinnou radostí nezkaženého mládence dlouho před tím, než ho demoralizující vliv naší chvástávé civilizace stáhne do hlubin krátké hliněné dýmky.

Šarl d Gol

Dámy a pánové, právě jsme přistáli v Paříži. Je devět hodin a deset minut, a máme tedy proti letovému plánu pětiminutové zpoždění, za které se vám omlouváme. Zůstaňte prosím připoutaní, dokud...

Můj korespondenční let má vzlétnout v 10:15. Času fůra. Hned u chobotu pasová kontrola a pak - vítejte na terminálu 2B, pro postup k terminálům 2A, C, D, E a F prosím postupujte vpravo.

Tak báječně řešené letiště jsem ještě neviděl. Koridor je lemován budkami z obou stran, a u každé budky nějaká fronta, a do toho ta spousta lidí, která se snaží jít napříč, vsříc ostatním terminálům, a v té spoustě já.

Pak miniaturní odbočka, schody dolů a tam dlouhá fronta na l šatl, který objíždí terminály. Jenomže autobusů je nějak málo, a navíc je fronta kontrolována třemi odbornicemi na dopravu, které kontrolují vaši letenku i pas, abyste náhodou nenastoupili někam špatně a nebylo vám ublíženo. Cože, že vám před deseti minutami tato slečna už letenku kontrolovala? No jo, ale ona kontrolovala terminál, zatímco já kontroluju datum! A já ovládám dveře, aby nám lidi nevbíhali na plochu, když tu není žádný autobus - a vida, žádný autobus tu není, tak víte co? Ukažte mi letenku!

Pak konečně autobus přijíždí, ale někdo ve frontě nemůže najít pas, a tak je odstaven mimo frontu a nástup do autobusu je pozastaven, aby všichni mohli sledovat tu ostudu. Nemůže najít pas, to známe, panečku! Pas konečně nalezen a fronta může postupovat. Ach, autobus mezitím odjel.

Konečně v šatlu, vzhůru na 2F! Jenže ouha, bušo! Regulérní dopravní zácpa na letištních silničkách. Projíždíme kolem terminálu 2D, aniž bychom zastavili. Odněkud zezadu je slyšet panika. Projíždíme kolem 2F, lidé začínají křičet, zastavte, zastavte! Řidič neochotně zastavuje a otevírá dveře. Kontrola letenek!

Konečně je na dohled fronta na kontrolu zavazadel. Je teprve 9:55 a než k frontě dojdu, je mi ještě dvakrát zkontrolována letenka. U fronty si ji nechám zkontrolovat ještě jednou, abych mohl být přeřazen do prioritního pruhu - víte, za dvacet minut mi to letí!

Je 10:05 a fronta postoupila o dva lidi. Promiňte, ale stihneme Newcastle v 10:20? ptají se lidé přede mnou zodpovědné osoby. Ale jistě, kývá zodpovědná, víme o vás, letadlo počká. A na mě? ptám se směle. Rijád v 10:15? Ale jistě, víme o vás, letadlo počká.

Je 10:13, prošel jsem kontrolou a důstojně docházím k obrazovce, abych zjistil, že na ní let do Rijádu vůbec není uveden. Přidávám tedy do kroku, a pak už zběsile běžím ke gejtu F50, ale tam nic není, jen upozornění, že let do Rijádu byl přesunut na gejt F55. Běžím tedy tam.

10:15 Riyad FERME

Vstup do chobotu zahrazen řetízkem, a na konci chobotu moje letadlo. Jenomže přeskočte řetízek, když všude šéfujou policajti v kožených rukavičkách. Tak tedy útočím na letušku F54. Krčí rameny, klozet je klozet, a ať jdu na F56A.

Marně doufám, že F56A je něco jako devět a tři čtvrtě a že se magicky dostanu do letadla. Je to služba opožděným klientům a u přepážky nesedí paní, která by chtěla někomu pomoct. Fronta je dlouhá, ale téměř na jejím začátku stojí mí známí z letu do Newcastlu. Ani na ně letadlo nepočkalo.

Dostávám se na řadu až v 10:30, marně prosím, že letadlo ještě vidím, ještě neodletělo. S řetízkem se hnout nedá, a tak dostávám poukaz do hotelu a můžu přijít zítra. Vlastně mám štěstí, protože letadlo z Prahy mělo to pětiminutové zpoždění. Dalším chudákům se paní jen vysměje, přiletěli jste včas, nemáte nárok na nic!

Druhý den ráno sedím v 8:05 u gejtu F55, ze kterého mám v 10:15 odletět. Jistota je jistota. A že si to opravdu vysedím - sice se v 9:40 přesunu do letadla, ale odlétáme až v 11:05.

Letadlo je poloprázdné. Většina cestujících pravděpodobně zůstala někde na letišti.

Na pokraji smrti

Jsou známy tragické případy cestovatelů, kteří zahynuli při ztrátě orientace či při poruše automobilu v poušti i pouhých 10 mil od hlavní silnice. (Poznámka pod čarou číslo 39 z příručky od ambasády.)

21:30 Vycházím z hotelu a mířím pryč od hlavní silnice, abych si užil skutečné město. Slunce zapadlo před více než dvěma hodinami. Je krásné teplo, prohřívá to kosti, je to báječné.

21:35 Chodím zadními uličkami, ale nikde nic není. Chci se vrátit k hotelu, ale ten zmizel mezi stejně vysokými budovami. Trochu se tedy projdu. Při pohybu jako bych se prodíral velmi řídkým a velmi teplým sulcem.

21:40 Nevím, kde jsem. Snažím se dojít k nějaké hlavní silnici, ale všechno jsou jenom prázdné malé uličky, které vedou do dalších uliček mezi rozestavěnými domy. jsou známy tragické případy cestovatelů...

21:45 Pálí mě oči, opuchají mi víčka, na dotyk mám teplotu. Nevím, kam jdu, ale všude mě doprovázejí děsivě vyhublé kočky. Snažím se jít za hlukem, ale to mi jen hučí v hlavě.

21:50 Hlavní silnice! Poznávám budovu připomínající federální shromáždění, je daleko vlevo a můj hotel je naproti.

21:55 Pět minut cesty po hlavní silnici, ani tady nejsou žádné obchody. Konečně v hotelu. Už nikdy z něj nebudu odcházet na procházku, slibuju. 

Slunečno, 45 stupňů

Severozápadní vítr 0 m/s.

Do kufru jsem si strčil už otevřený balíček canneberges séchées. Ty hnusné malé červené věci se při nakládání do letadla jakýmsi záhadným způsobem vysypaly a šestatřicetihodinové natřásání a změny teplot udělaly své.

Již nemám bílých košil. Mám bílé košile s červenými puntíky. Připadám si jak jahodová Šarlotka, kterou jsem viděl dnes ráno v televizi (bydlí ve velké jahodě a vše má růžové s červenými puntíky, i kočku).

Naštěstí bydlím ve čtyřhvězdičkovém hotelu, takže se nikdo nebude divit, když si ty košile vyperu sám. Čím více hvězdiček, tím méně otázek. Salam alejkum.

Nákup

Co sníst a co vypít.

  • Jean Verrier Le Rustique
  • Emi Emmentaler
  • Casteloes grand
  • Chavroux Le Cendr
  • Grana Padano
  • Jean-Louis Tomme a la creme
  • Gruyere sale
  • Coeur de Lion Crémeuse
  • Fol Epi
  • Tiltiser
  • St Paulin
  • Cailler branche crémant
  • Fazer Wiener nougat
  • Favarger lait miel amandes
  • Favarger lait noisettes entieres
  • Favarger noir 70%
  • Favarger lait extra crémeux
  • Favarger praliné delicate harmonie
  • Toblerone noir
  • Ragusa jubilé
  • Suchard noir pistache
  • Torino noir
  • Dolfin noir a la cannelle de Ceylan
  • Dolfin noir baies roses du Brésil
  • Dolfin noir lavande fine le Haute Provence
  • Dolfin au lait feves de cacao du Ghana
  • Dolfin Earl Grey
  • Dolfin noir cardamome
  • Dolfin citron
  • Dolfin nois anis
  • Sebahat pistache
  • confiture aux figues
  • beurre aux herbes
  • terrine de lapin au basilic
  • terrine de campagne au jus de truffe
  • terrine de canard au mendiant
  • terrine de foies de volailles au Madere
  • terrine de canard a l'orange
  • terrine de canard au poivre vert
  • terrine de lievre a l'Armagnac
  • terrine de porc a la ciboulette
  • terrine de pintade aux pommes et au calvados
  • terrine de Gascogne
  • terrine de campagne aux noisettes
  • galantine de dinde
  • rillettes pur canard a l'ancienne
  • bloc de foie gras de canard de Gascogne
  • bloc de foie gras d'oie
  • jambon cru
  • magret de canard fumé du Sud-Ouest
  • moutarde au vin blanc a la cannelle
  • moutarde de l'Epicerie champagne et truffe
  • pulpe d'ail et tomates séchées
  • Connaisseur huile de noix
  • Connaisseur huile de graines de courge
  • Campari
  • Cointreau
  • pinot noir AOC, Caves du Chateau d'Auvernier, Neuchatel 2005
  • pinot noir AOC, La Feuille d'Or, Geneve 2005