Tentokrát se zbláznil Vavroň z Práva

Napsal článek a pak přeházel slova! Je to normální?

Jiří Vavroň, Právo, je podepsán článek zveřejněný na novinkách.cz. Zaujme vás už nadpis: Ceny zboží se odlišují podle regionů až o desetikoruny. Kliknul jsem v domnění, že se dozvím něco o tom, že na Českobudějovicku stojí obyčejný rohlík 30 Kč nebo že nejnovější model BMW se v Praze prodává o 40 Kč dráž než v Brně.

První věta perexu: Nejdráže je na Plzeňsku, levněji na Pardubicku. Po prozkoumání tabulky cen dospějete k názoru, že tam asi mělo být nejlevněji, ale původní vyznění, které objevitelsky naznačuje, že když je jeden region nejdražší, tak existuje alespoň jeden jiný region, který je levnější, je prostě kouzelné.

Samotný článek obsahuje celé čtyři věty. Tři z nich stojí za zmínku.

Za "pomocí statistiky" jsme koupili... začíná první věta. Za pomoci možná, pomocí možná, ale za pomocí? To bych se z toho skoro zapomočíl...

Třetí věta: Zatímco kilogram hovězího stál v Plzni přes 152 korun, na Pardubicku byl například o deset korun levnější. Například o deset korun levnější - to tedy znamená, že byl například i o dvacet korun levnější nebo o šedesát korun dražší. Vavroň chtěl zřejmě sdělit, že například na Pardubicku byl o deset korun levnější. Dejme tomu. Jenže z tabulky přiložené k článku vyplývá, že na Plzeňsku stojí kilo hovězího 159,30 Kč (což je jistě přes 152 Kč, ale také třeba přes 32,60 Kč) a na Pardubicku 140,17 Kč. Rozdíl 19,13 Kč, náhodou to vyšlo na halíř přesně.

A čtvrtá věta, nad tou se musíte skutečně zamyslet: Cenu ovlivňuje koupěschopnost občanů, která v tom kterém kraji je ovlivněna počtem nezaměstnaných a průměrnou mzdou, dále konkurencí obchodníků, počtem supermarketů a hypermarketů, shodují se analytici. Nechápete? Vždyť je to tak prosté: Analytici se shodují, že cenu ovlivňuje koupěschopnost občanů, která je ovlivněna počtem nezaměstnaných, průměrnou mzdou, konkurencí obchodníků a počtem supermarketů a hypermarketů.

Že jsou tyto parametry rozdílné nejen kraj od kraje, ale i město od města, si jistě domyslíte sami. A ohledy neberte přitom na slovosled.