Proč Češi nečtou komiksy

Bravurní studie Martina Foreta k dostání na Lidovkách.



Největší škody tedy komiksu nezpůsobilo otevřené ideologické očerňování, ale jeho zaškatulkování jakožto dětského žánru.

...

Přední nakladatelství Torst vydalo Maus Arta Spiegelmana, jedno z vrcholných komiksových děl. Černobílý příběh o holocaustu a generačním konfliktu tradičnímu vidění komiksu neodpovídal - hodně se o něm mluvilo a psalo, celý náklad byl zanedlouho rozebrán (v současnosti je k dostání dotisk). Především díky této knize intelektuálové komiks nepřehlížejí a třeba současná produkce alternativního nakladatelství Mot (např. Padoucnice či Světla Amalu) u nich nachází příznivé přijetí.

...

"Proč Češi nečtou komiks? Stejně bych se mohl ptát, proč Češi nečtou poezii. Ona je sice všeobecně přijímaná, ale kdo jsou čtenáři poezie? Je jich víc než čtenářů komiksů? Je to asi stejné, pouze máme zavedeno, že poezie je... vysoká. Komiks jsou ty obrázky, ty Rychlé šípy a Čtyřlístek," soudí redaktor literárního obtýdeníku Tvar Michal Jareš.

...

Skutečně, komiksové médium je značně specifické a jeho "četba" je něčím mezi čtením literární knihy, prohlížením výtvarného díla a sledováním filmu. Tento způsob percepce vyžaduje jistou praxi, a teprve na jejím základě může vzniknout ona gramotnost, znalost specifických výrazových prostředků. Tato praxe však u nás chybí.