Čech uvyklý megaobchodům otevřeným do noci (včetně svátků) a výběru z padesáti druhů jogurtů, musí být nutně vyspělým kapitalismem zklamán. Co to je za bordel, křičí první den, když jej vyhazují z obchodu, neb se v sedm večer zavírá. Haló, marně ťuká další den na sklo obchodu, neb je neděle a je zavřeno. Jaktože hodinu před zavřením už není chleba, rozčiluje se jindy, a celé to vede k nadávkám na to, že je to tu jak za socialismu.
A skoro má pravdu. Důvody tohoto "spotřebního socialismu" jsou dva. Silné odbory a faktor X. Kvůli odborům se obchody brzy zavírají a o svátcích raději vůbec neotvírají. Dostali jste do schránky leták, že od pondělka je na něco sleva? Nemá cenu stepovat hned ráno před obchodem. Byli byste tam dřív než zaměstnanci, a levné zboží tedy zůstane ještě nějakou tu hodinu ve skladě.
Faktor X se mi ještě nepodařilo řádně prozkoumat. Je to jakési rozdělení spotřebních značek mezi obchody. Kdo prodává Coca-Colu, neprodává Pepsi. V každém obchodě můžete koupit jogurty, ale v každém jiné. A jestli někde uvidíte video Sony, nikde jinde přesně tenhle typ neseženete. Tedy - seženete, ale až za dva měsíce, a to už bude z prvního obchodu stažené. Výstavka je totiž putovní.
A občas tedy něco dojde. Hodinu před zavíračkou se zbytky pečiva sesypou do jednoho koše, někdo se v tom třeba ještě bude chtít přehrabat. Když jsem si onehdá kupoval Palm, říkala mi prodavačka, že je to už poslední kus. Prý měli dva. A od té doby už ani jeden.
A tak jsem si tedy dnes koupil velký větrák. Protože přijdou vedra a větráky dojdou a nebudou. Když nebyly loňské léto, proč by měly být letos?
Svata pravda, tady tez, jen misto faktoru X figuruje cirkev.
OdpovědětVymazat